Kometa C/2022 E3 (ZTF) coraz bliżej Ziemi

2023-01-17

Na przełomie stycznia i lutego, wszystkich miłośników zjawisk astronomicznych czeka nie lada widowisko, które zdarza się jedynie raz na 50 tysięcy lat. Nastąpi wtedy przelot komety C/2022 E3 (ZTF), co prawdopodobnie będzie widoczne gołym okiem - również z terenu Polski. Ze względu na to, jak rzadko pojawia się ta kometa blisko Ziemi, warto nie przegapić swojej szansy i wybrać się na obserwację jej przelotu. Dowiecie się zaraz, kiedy będzie na to najlepszy moment, a także omówimy szerzej obiekt, jakim jest kometa 2022.

Historia komety C/2022 E3 (ZTF) - odkrycia naukowe 2022

Kometa C/2022 E3 (ZTF) jest stosunkowo nowym odkryciem, bo zaobserwowano ją w roku 2022, kiedy to znajdowała się w okolicach Jowisza. Zauważyli ją astronomowie: Bryce Bolin i Frank Masci, a wykorzystali do tego sondę Zwicky Transient Facility. Początkowo sądzono, że jest to planetoida, ale po wykryciu skondensowanej komy stało się jasne, że jest to jednak kolejna kometa na niebie. Jej historia jest bardzo długa. Obiekt ten pochodzi z początków kształtowania się Układu Słonecznego, a jego źródłem jest prawdopodobnie obłok Oorta, który znajduje się 750 mld km od Ziemi. Okres orbitalny tego ciała wynosi 200 lat - jest to szacunkowy czas, jaki kometa C/2022 E3 (ZTF) potrzebuje, by okrążyć Słońce.

Kiedy pojawi się najbliższa kometa - C/2022 E3 (ZTF)?

C/2022 E3 to kometa długookresowa, co oznacza, że bardzo rzadko pojawia się w pobliżu Ziemi. W tym przypadku ma to miejsce raz na około 50 tysięcy lat, a innym przykładem takiego obiektu jest kometa Neowise, którą mogliśmy obserwować w roku 2020. Odkrycie komety długookresowej jest więc możliwe głównie wtedy, gdy zaczyna zbliżać się ona do naszego Układu Słonecznego. Poprzednim razem miało to miejsce, kiedy na Ziemi żyli jeszcze Neandertalczycy, a teraz mamy to szczęście, że E3 2022 pojawi się również za naszego życia. Jej obserwacje już trwają, ale potrzebny jest nam do nich teleskop. Z każdym dniem kometa C/2022 E3 (ZTF) staje się jednak coraz jaśniejsza i zbliża się coraz bardziej do Ziemi (peryhelium osiągnie 12 stycznie), dzięki czemu w okresie od 24 stycznia do około 12 lutego powinna być już widoczna gołym okiem.

przelot komety nad ziemią

Zjawiska na niebie związane z kometą E3 2022

Choć peryhelium komety C/2022 E3 (ZTF) ma miejsce w połowie stycznia, dopiero około dwa tygodnie później będzie najlepszy moment na jej obserwację. To wtedy będziemy mogli wyraźnie zaobserwować jej zieloną poświatę i długi ogon, a najjaśniejsza będzie 1-2. lutego. Mogą wtedy pojawić się wątpliwości, czy kometa dociera do Ziemi, skoro tak dobrze ją widzimy? Takie zjawiska astronomiczne od zawsze wiązały się z obawami, a nawet przesądami. Jest to jednak tylko złudzenie, że kometa znajdzie się bardzo blisko nas. Tak naprawdę jej trajektoria lotu jest oddalona od Ziemi o miliony kilometrów, więc nie musimy się niczego obawiać, a jednocześnie możemy liczyć na wyjątkowe widowisko.

Gdzie i jak najlepiej obserwować kometę C/2022 E3 (ZTF)?

Jeśli zastanawialiście się, czy w ogóle i jaka kometa jest teraz widoczna, to wiecie już, że jest to kometa C/2022 E3 (ZTF). Obiekt ten zasila nieliczne komety widoczne w Polsce, dlatego warto wykorzystać szansę do jej obserwacji. Bardzo prawdopodobnie będzie ona widoczna gołym okiem, ale na pewno lepsze widoki zapewni nam lornetka. Kometa będzie przemieszczać się z północnego-wschodu na północny-zachód, w okolicach Gwiazdy Polarnej, co powinno ułatwić jej odnalezienie na niebie.

W nocy z pierwszego na drugiego lutego kometa umiejscowi się na linii między Księżycem a Gwiazdą Polarną, a w kolejnych dniach zacznie znikać za horyzontem. Ostatnim momentem na jej obserwację będzie sierpień 2023 roku i będzie to możliwe jedynie za pomocą teleskopu. Potem zbyt mocno oddali się ona od Ziemi i powróci dopiero za kilkadziesiąt tysięcy lat.

kometa z zielonym ogonem na niebie

O czym warto pamiętać podczas obserwacji komety C/2022 E3 (ZTF)?

Mimo, że kometa C/2022 E3 (ZTF) powinna być na tyle jasna, by móc oglądać ją gołym okiem, to dużo zależy jeszcze od warunków pogodowych. Niebo musi być wtedy bezchmurne i warto wybrać się w rejony, które nie są mocno zanieczyszczone sztucznym światłem. Niebo i tak będzie wtedy dość mocno rozświetlone światłem Księżyca, a do tego sam obiekt będzie znajdował się w pobliżu innych jasnych obiektów, jak np. Gwiazda Polarna. Jednak dzięki temu, że kometa będzie widoczna przez wiele dni, a nawet tygodni, liczymy na to, że trafi się w tym okresie okno pogodowe i dane będzie nam zobaczyć kometę C/2022 E3 (ZTF) - za pośrednictwem sprzętu do obserwacji lub nawet bez niego.

Zobacz podobne wpisy:

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2023